Rozbijme stereotyp

Komora.cz | 2. 10. 2017 | Rubrika: Zahraničí

Jak vnímají českou ekonomiku v zahraničí? Asi nepřekvapí, že přežívá tradiční pohled – Česko rovná se pivo, Praha, škodovky. Chceme ale víc. Pomoci mohou i Česká centra, která se snaží vedle kultury propagovat i české firmy.

Dvě z těch dvaadvaceti center mají poněkud výlučné postavení. Moskva a Berlín. Český dům v Moskvě vede Jiří Podhola, České centrum v Berlíně Tomáš Sacher. Jejich pozice jsou díky historickým podmínkám odlišné, ale oba vidí svou misi velmi podobně. Ačkoliv Česká centra jsou primárně zaměřena na propagaci České republiky prostřednictvím kultury, oba se snaží spojovat kulturu a byznys. To spojení je totiž nejen logické, ale i výhodné.

Moskva je unikát
Moskevský Český dům je mezi centry výjimkou, která těžko bude napodobena. Jako jediný podporuje české podnikatele od začátku, byl tak koncipován. Nabízí českým podnikům krátkodobé i dlouhodobé ubytování, nabízí kanceláře, restaurace, konferenční prostory. „Dům byl dostavěn v roce 1986 a od začátku bylo jeho úkolem vytvářet zázemí pro české exportéry. Neumíme uzavřít za nikoho byznys, ale aktivně podporujeme každého, kdo má zájem. Máme možnost prezentovat české produkty a řada firem toho aktivně používá. Denně k nám přijde až pět set návštěvníků a mnoho z nich jsou významní ruští podnikatelé. Máme také vlastní byznys centrum, skromné sice, ale umíme nabídnout základní navigaci a informaci k veletrhům, k možnostem založení firem, nasměrování k právním a účetním společnostem,“ vypočítává Jiří Podhola možnosti. Kultura je i v Rusku pro byznys zajímavým základem. Český dům úzce spolupracuje s Českým centrem, protože česká kultura má v Rusku velmi dobrý zvuk a Rusové ji chtějí. Kultura se tak může stát katalyzátorem obchodních úspěchů. Ruské minus z pohledu českých podnikatelů je nečitelnost ruské ekonomiky. „V prvních dvou kvartálech roste a všichni si přejeme, aby se ten trend potvrdil dlouhodobě. Přestože ruský trh zaznamenal ztráty a byl zatracován, je velmi perspektivní a pro Čechy zvláště, protože Rusové nás vnímají dlouhodobě jako dobré partnery a my s nimi obchodovat umíme,“ vidí budoucnost optimisticky Jiří Podhola.

Příležitosti regionů 
Je pravda, že ruská ekonomika je na dovozu zcela závislá, Rusové sami si to uvědomují a chtějí to změnit. Není tedy zájem pouze o finální produkty, ale i o společné podniky, know-how, technologie, výzkum a vývoj. Což je šance vzhledem k tomu, že i Česko chce být inovativní, ale náš trh a naše zdroje jsou poměrně omezené. V Rusku je trh i zdroje, ale chybějí zkušenosti a odbornost. Spojení českého talentu a ruských možností nabízí velmi zajímavé možnosti realizace i toho nejnáročnějšího. Když se mluví o Rusku, je dobré si zdůrazňovat, že Moskva je sice lukrativní a velmi specifický trh, ale možnosti nabízejí i regiony. „Spousta zajímavých možností je v regionech, velmi úspěšná je třeba táborská firma Brisk pana Čapky, který inovativní svíčkou dobývá celý ruský trh. Samozřejmě mít v Rusku výrobu je náročnější než pouze dovážet, ale zase to nabízí mnohem širší možnosti. Ruské regiony mají ohromný potenciál,“potvrzuje Jiří Podhola. Jako perspektivní vedle tradičních českých komodit vidí takové segmenty, jako je elektrotechnika, automotive či přístroje a stroje pro zemědělství.

Hlad po technologiích
V jiné situaci je v Berlíně Tomáš Sacher – nemá za sebou historii a možnosti obrovského moskevského komplexu, přesto se vydal za podobným cílem. Podporu českých firem vidí jako zcela přirozenou a vsadil na technologie.
Berlínské centrum řídí rok a půl, ale již zvládl zorganizovat akci, která propaguje české technologické špičky. „Ať chceme, či ne, pořád nás venku vidí tím tradičním pohledem, tedy pivo, Praha, škodovky. Já jsem šel do výběrového řízení s tím, že to chci změnit a jestli se to dá něčím nastartovat, tak vědou a inovacemi. Je tady řada špiček, které mohou nabourat ten obrázek české montovny, ale musíme je umět ukázat. Rozjeli jsme něco, co se pomalu přenáší i do dalších center,“vysvětluje Tomáš Sacher. České centrum v Berlíně uspořádalo již podvakrát Czech Innovation Festival, třídenní akci, která představuje jeden velký český inovativní technologický projekt. V loňském roce to byl Český institut informatiky, robotiky a kybernetiky, který v Dejvicích vede profesor Mařík, letos monumentální laser v Dolních Břežanech. S takovými prezentacemi se sveze řada přednášek a setkání a také se mohou představit i mladé české technologické firmy a startupy. Zájem je značný i mezi experty, účast německých vládních činitelů je dobrým důkazem. Německo chce být technologickou velmocí a také strategie Průmysl 4.0 je tu velmi znatelná. České hlavy jsou vítány.

Berlín je brána
Na jedné straně si stěžujeme na silnou závislost na evropské a německé ekonomice, na druhé straně se bez ní neobejdeme. „Německo je atraktivní i pro americké firmy. Má trh, má infrastrukturu. I pro ně je to brána do Evropy. A když Německo, pak Berlín. To je město, které se po sjednocení země začalo v podstatě nově definovat, je tu silná poptávka po nových projektech a investicích. To v jiných německých městech nenajdete,“ zve do Berlína Tomáš Sacher. A dodává zajímavý postřeh: „Nenechte se zaskočit tím, že to blízké Německo je v jednom detailu výrazně odlišné. Tvrdí se, že chladnější, ale já bych řekl konkurenčnější. U nás se dělá byznys poté, co si sedneme lidsky. V Německu prvně musíte ukázat, co umíte, a pak si možná budeme povídat a kamarádit se. Taky mi trvalo, než jsem si na to zvykl, dneska mám pocit, že je to dobré, protože vás to posunuje rychleji k cíli.“ Uspět v Německu může být pro mladé české firmy vstupenkou do velkého byznysu. Oba ředitelé se nezávisle na sobě shodují v jedné věci. Totiž že vstup na ruský i německý trh vyžaduje mnohem lepší přípravu, než se mnozí čeští podnikatelé domnívají. A trpělivost. Prostě to nefunguje tak, že když jste úspěšní v Česku, přijdete do Moskvy a do Berlína a do půl roku tam budete ve stejné pozici jako tady. Úspěch v zahraničí je potřeba si odpracovat. Ale Česká centra vám v tom mohou pomoci.